Fluit jij binnenkort een wedstrijd? Hier is informatie te vinden om je op weg te helpen. Als scheidsrechter leid je de wedstrijd. Dit doe je op basis van de huidige regels van de KNVB. Dit is een flink document.
In de praktijk kom je als scheidsrechter goed voor de dag als je rekening houd met de volgende zaken:
Voor de wedstrijd
Kom op tijd naar het sportpark (+-30 minuten van tevoren).
In het Onderinn is een kistje met alle benodigdheden:
Fluit, Kaarten, Pen, Score-boekje (voor turven van de score, bijhouden kaarten/aftrap etc.)
Grensrechtervlaggen (staan in de houder aan de muur)
Scheidsrechtershirtjes of hesjes zijn hier ook te vinden. Trek iets aan wat jou als scheidsrechter duidelijk onderscheid van de spelers van beide teams.
Draag een horloge of neem een telefoon mee voor de tijd.
Indien je de ‘Wedstrijdzaken’ app geïnstalleerd hebt, kan je ook een spelerspascontrole uitvoeren. De werking hiervan wordt beschreven in de app.
Een warming-up is geen overbodige luxe. Zeker in wat snellere wedstrijden zul je als scheidsrechter hier en daar aan moeten zetten.
Check of cornervlaggen aanwezig zijn. Zo niet, dan zijn deze te vinden in het onderin.
Bij warm weer kan je overleggen met de teams of een drinkpauze gewenst is.
Vraag het thuisspelende team of ze een wedstrijdbal hebben.
Een minuut of 5 voor aanvang kan je op de middenstip met bal even kort op de fluit blazen, zodat teams weten dat ze de warming-up moeten afronden en zich gereed moeten maken
Zorg dat beide teams een grensrechter hebben en voorzie hen van een vlag.
Zorg dat beide aanvoerders zich bij je melden. Vervolgens verzorg je de toss. Dit kan met een muntje of door je fluit op de rug te houden en de speler te laten kiezen in welke hand hij zit.
De uitspelende aanvoerder laat je eerst kiezen.
De winnaar kiest ófwel aftrap óf het kiezen van een kant (draaien of blijven staan).
Noteer welk team aftrap heeft, zodat je 2e helft zeker weet wie er dan aftrap heeft.
*Let op: pilot vernieuwde spelregels! gele kaart=5 min tijdstraf, 2e geel = speler mag niet meer deelnemen maar na 5 min wel vervangen worden, rode kaart = speler mag niet meer deelnemen maar na 10 min wel vervangen worden. **gele kaart = 10min tijdstraf, 2e geel of direct rood = speler mag niet meer deelnemen en mag ook niet vervangen worden.
Tijdens de wedstrijd
Fluit duidelijk en consequent. Het is daarbij de kunst om je niet teveel aan te trekken van commentaar. Als scheidsrechter kan je nooit beide teams tevreden houden. Als speler ben je er zelf vaak ook wel van bewust dat je beslissingen door een gekleurde bril ziet. Als scheidsrechter wordt dit je nog meer duidelijk. Probeer dus beklag niet te persoonlijk te nemen. In het moment wordt wel eens iets gezegd, maar als een speler er niet in blijft hangen, kun je het vaak laten gaan. Dat is echter maar tot op zekere hoogte, want als commentaar te fanatiek of persoonlijk wordt, mag je absoluut de grens trekken. Dit kan door (laatste) waarschuwingen te geven of een kaart te trekken. Elke scheidsrechter heeft hierin zijn eigen stijl. Doe daarin wat goed voelt en probeer daarin ook duidelijk te zijn naar de spelers, zodat zij weten wat wel en niet mag. Wees ook niet bang om fouten te maken; we fluiten geen Eredivisie.
Punten om rekening mee te houden
Leg bij hoofdblessures het spel altijd stil. Let erop welk team aan de bal was en voorzie hen van de bal na hervatten van het spel.
Alleen de aanvoerder mag in gesprek met de scheidsrechter! Als een speler toch contact zoekt met de scheidsrechter kan de aanvoerder gevraagd worden zijn/haar speler daar op te wijzen. Als dat niet helpt wordt een gele kaart gegeven.
Grensrechters zijn helaas niet altijd te vertrouwen. Hou het voor zover mogelijk altijd een beetje in de gaten en overrule de grensrechter als je zeker weet dat het echt geen buitenspel was.
Een goede scheidsrechter blijft zoveel mogelijk op de achtergrond en fluit een wedstrijd niet dood. Een voorbeeld hiervan is het voordeel geven wanneer dit kan. Dit kan ook bij buitenspelsituaties. Hoe minder het spel stilligt, des te beter.
Beweeg goed mee met het spel, zodat je overal goed zicht op hebt. Als scheidsrechter kan je ook op dit niveau zo 5 kilometer aan afstand afleggen in een wedstrijd…
Na de wedstrijd
Verschillende spelers zullen een handje geven.
Breng de spullen terug naar het Onderinn.
Wanneer je de laatste wedstrijd van de dag op dit veld floot, kan je het thuisspelende team nog even attenderen op het ophalen van de cornervlaggen.
Voer de score in via de ‘Wedstrijdzaken’ app of geef hem door aan de contactpersoon (wedstrijdsecretaris@cobuboys.nl), welke hem door zal voeren.